معرفی 77 استاد برگزیده دانشگاه تهران
معلم وب: در دوازدهمین دوره جشنواره آموزش دانشگاه تهران، استادان و کارشناسان منتخب حوزه آموزش دانشگاه تهران مورد تقدیر قرار گرفتند.
به گزارش معلم وب به نقل از دانشگاه تهران، آیین دوازدهمین دوره جشنواره آموزش دانشگاه تهران، با حضور دکتر محمدحسین امید، سرپرست دانشگاه تهران، دکتر محمود کمره ای، معاون آموزشی و جمعی از اعضاء هیات رئیسه انجام شد و اعضاء هیات علمی و کارکنان برگزیده حوزه آموزش دانشگاه مورد تقدیر قرار گرفتند.
در این مراسم، دکتر امید، سرپرست دانشگاه، ضمن تبریک هفته گرامیداشت مقام معلم اظهار داشت: «به رغم گذشت سال ها از دوران تحصیل بنده، خاطره معلمان خوبی که داشته ام بازهم با من است. حال که به آن خاطرات بازمی گردم، درمی یابم که رویکرد آنان در آموزش بوده که چنین تأثیر ماندگاری را بر ذهن من گذاشته است. همچون این معلمان اثرگذار، زنده یاد استاد دکتر خلیلی از استادان دانشگاه تهران بودند که نه فقط از نظر علمی، بلکه از نظر منش و اخلاق، الهام بخش برای بنده بودند و حتی در شیوه آموزش از ایشان الگو گرفتم.»
استاد دانشکدگان کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران، در ادامه سخنانش، خاصیت های ضروری برای یک استاد دانشگاه را چنین برشمرد: «نخستین لازمه یک استاد دانشگاه، تخصص او است. طبیعتاً کسی که به اندازه کافی غرق در موضوع تخصصی اش نباشد، در آموزش آن موضوع نیز موفق نخواهد بود. دومین ویژگی، توانایی بیان و تدریس است. بسیار بوده اند استادان دانشمندی که به سبب عدم توانایی در ارائه مطلب، کلاس مفید و ثمربخشی نداشته اند. دیگر این که باتوجه به شرایط امروز جامعه، لازم است استاد به دانشجویان انگیزه بخشد، هرچند عامل این بی انگیزگی دانشجو، عاملی عمومی و بیرون از دانشگاه باشد.»
سرپرست دانشگاه تهران ضمن اشاره به توانایی ارتباطی و روزآمد بودن استاد به عنوان خاصیت های دیگر استاد نمونه، اظهار داشت: «وجه دیگری از رسالت آموزشی استاد دانشگاه، تعهد حرفه ای است. استاد متعهد، علاقمند و پیگیر یادگیری است و به ارائه مطالب بسنده نمی نماید. افزون بر این، استاد می باید پشتیبان و راهنمای دانشجو باشد، چونکه نسل امروز به رغم ظاهر بی تفاوت و ادعای بی نیازی، گاهی به این راهنمایی و پشتیبانی نیاز دارد.»
امید در آخر اضافه کرد: «آخرین خاصیت که به نظرم اهمیت بسیار دارد، آموزش کار گروهی است. این خصلتی کمیاب در نسل های پیشین است و ما به عنوان استاد وظیفه داریم که این نقیصه را در نسل جوان رفع نماییم و روحیه کار تیمی را در آنان بپروریم.»
در این مراسم همین طور دکتر کمره ای، معاون آموزشی دانشگاه تهران، گزارشی از ادوار و پروسه جشنواره آموزش دانشگاه ارائه کرد و با اشاره به برگزیده شدن ۷۷ نفر در جشنواره امسال، اظهار داشت: «برگزیدگان امسال شامل ۵ استاد بازنشسته به عنوان پیش کسوت آموزش، ۴۱ عضو هیات علمی، ۳ معاون و مدیر و ۲۸ کارشناس حوزه آموزش دانشگاه هستند.»
وی به وجود وظایف دیگری در کنار وظایف آموزشی دانشگاه اشاره نمود و اظهار داشت: «پژوهش و گستردن مرزهای علم، پیشرفت جایگاه بین المللی دانشگاه و مسئولیت اجتماعی همچون این وظایف است.»
در این مراسم همین طور دکتر مجید نیلی احمدآبادی، استاد دانشکده برق و کامپیوتر دانشکدگان فنی دانشگاه تهران، در سخنانی با موضوع اهمیت هوش مصنوعی در زیست بوم یادگیری در دانشگاه، اظهار داشت: «کشور ما بااینکه در توسعه کمی آموزش عالی، یعنی تعداد دانشجو و مقاله، موفق بوده، از نظر کیفی چندان موفق نبوده است. بنابراین، برای رسیدن به کیفیت مطلوب، نیازمند روش هایی برای کاهش هزینه و افزایش کیفیت هستیم.»
دکتر نیلی احمدآبادی، در بخش دیگر سخنان خود، ضمن ارائه گزارشی تاریخی از تحولات دانش بشری، اظهار داشت: «نوشتن اولین انقلاب در تبادل و انباشت دانش بشری بود. بعد از آن، کشف زبان ریاضی، نقطه عطف دیگری بود که مدل سازی خیلی از پدیده های طبیعی و تجربی را ممکن کرد. اشکال زبان ریاضی این بود که توان مدل سازی از پدیده های پیچیده ی فیزیکی را نداشت. افزون بر این، پدیده های انسان محور نیز به سبب پیچیدگی بسیارشان، به مدل ریاضی درنمی آمدند.»
استاد هوش ماشین و رباتیک دانشگاه تهران، ظهور هوش مصنوعی مدل-داده محور را نقطه عطف بعدی برشمرد و اظهار داشت: «حدود ده سال پیش، هوش مصنوعی داده محور، مدل سازی پدیده های پیچیده را با بهره گیری از حجم گسترده داده ممکن کرد. نتیجه این تحول، دست یابی به نظریه های بسیار دقیق تر نسبت به مدل سازی های ریاضی بود. این تحول، عرصه نایقینی و ابهام را در دانش بشری کمتر و کمتر کرد.»
وی این تحولات را ظهور هوش مصنوعی زبان-تصویرمحور دانست و اظهار داشت: «با ظهور این فناوری در دو سال اخیر، هوش مصنوعی قادر شده است به زبان آدمیان سخن بگوید و او را نقد و تحلیل کند. این در حقیقت طلیعه یک تمدن جدید است.»
دکتر نیلی احمدآبادی نتایج این تحول را در آموزش عالی اینگونه توصیف کرد: «زیرساخت دانشگاهی این تمدن نوظهور، حوزه میان رشته ای و فرارشته ای است. لازم است بجای تجزیه موضوعات به رشته های مختلف، نگاهی جامع و فرارشته ای به موضوعات جامع داشته باشیم. از طرف دیگر، سرعت تغییرات موجب ظهور فزاینده نیازهای تازه و تازه تر می شود. متعاقباً طول عمر آموخته های تخصصی کوتاه می شود، به شکلی که دیگر دانشگاه تنها با قشر جوان سروکار ندارد، متخصصان نیز برای به روز کردن دانش خود پیوسته به دانشگاه رجوع خواهند کرد. این خود یادآور ضرورت توانمندسازی دانش آموختگان در خودیادگیری است.»
استاد دانشگاه تهران، در پایان، با اعلان اینکه تقسیم وظایف دانشگاه به آموزش، پژوهش و نوآوری جوابگوی نیاز زمانه امروز نیست و این سه وظیفه باید بصورت یک پیوستار اجرا شود، اظهار داشت: «تمدن امروز، تمدن شخصی سازی است. در عرصه آموزش عالی نیز باید شخصی سازی اجرا شود، چونکه هر کس به یک شیوه بهتر یاد می گیرد: یکی بصورت جمعی و دیگری بصورت فردی، یکی بصورت مکتوب و دیگری بصورت تصویری. آن چه امکان شخصی سازی آموزش را فراهم می آورد، فضای دوزیستی تمدن امروز، یعنی زیست دیجیتالی در کنار زیست فیزیکی است که باید از آن بهره برد.»
آئین دوازدهمین جشنواره آموزش دانشگاه تهران، با معرفی و قدردانی از برگزیدگان به انتها رسید.
منبع: معلم وب