ضرورت بازبینی بخشنامه پیشرفت اعضاء هیات علمی دانشگاه ها
به گزارش معلم وب، سخنگوی دولت ضمن اشاره به لزوم سیاستگذاری مناسب برای ارتقاء سطح مهارتی، اظهار داشت: آئین نامه ارتقاء اعضای هیأت علمی دانشگاه ها هم نیازمند بازبینی دانست.
به گزارش معلم وب به نقل از دانشگاه جامع علمی کاربردی، فاطمه مهاجرانی، سخنگوی دولت، در دیدار با رئیس، معاونین و مدیران ستادی این دانشگاه، سی و چهارمین سالگرد تأسیس دانشگاه جامع علمی کاربردی را تبریک گفت و بر نقش کلیدی این دانشگاه در خدمت به اقشار مختلف جامعه تاکید کرد.
مهاجرانی با اعلان اینکه نقطه قوت دانشگاه جامع علمی کاربردی، دانش آموختگان با اشتغال پایدار می باشد، از آمار بالای اشتغال دانش آموختگان این دانشگاه ابراز خرسندی کرد و اظهار داشت: این که بالای ۷۰ درصد از دانش آموختگان دانشگاه جامع علمی کاربردی شاغل هستند، جای تبریک و خداقوت دارد.
سخنگوی دولت چهاردهم، وجود مراکز علمی کاربردی در سرتاسر کشور را مصداق عینی عدالت آموزشی خواند و اضافه کرد: دسترسی به آموزش عالی جزو حقوق شهروندی است.
مهاجرانی ضمن اشاره به لزوم سیاستگذاری مناسب برای ارتقاء سطح مهارتی، بخشنامه ارتقاء اعضای هیأت علمی را هم نیازمند بازبینی دانست و اظهار داشت: در این بخشنامه افزایش مهارت یا مواردی از این جنس وجود ندارد و معیارها مبتنی بر مدل دانشگاه های نظری و بر پایه مقاله و پژوهش نوشته شده است.
وی با تاکید بر رسالت ویژه دانشگاه جامع علمی کاربردی اظهار داشت: عبارت کاربردی در عنوان این دانشگاه نشان داده است که بناست آدمی را پرورش دهد که می تواند با کسب مهارت صاحب شغل شود یا خلأ مسیر شغلی خویش را پر کند.
مهاجرانی اضافه کرد: رسالت این دانشگاه برقراری رابطه طبیعی بین آموزش، توان افزایی و شغل است تا آموزش را مستقیماً به کارخانه و کارگاه متصل کند.
وی ضمن اشاره به نیاز صنعت کشور به نیروی کار ماهر، تربیت کاردان فنی و کارشناس فنی را بسیار حائز اهمیت خواند و در پایان، آموزش مهارت های زندگی همچون خودشناسی، عزت نفس، مدیریت استرس و کنترل خشم را در کنار مهارت های شغلی خواهان شد تا دانشجویان بتوانند در زندگی فردی و اجتماعی خود موفق باشند.
محمد علی اکبری رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی ضمن خوش آمدگویی به سخنگوی دولت اظهار داشت: در سی وچهارمین سالگرد تأسیس دانشگاه، افتخار میزبانی از سخنگوی دولت را داریم. دانشگاه جامع علمی کاربردی در سپهر آموزش عالی کشور جایگاهی ویژه و افتخارآمیز دارد. بنیان گذاران این زیرنظام آموزشی اندیشه ای درست و آینده نگر داشتند و ما قدردان کوشش های پیشینیان هستیم.
وی اضافه کرد: دانشگاه جامع علمی کاربردی با سایر دانشگاه ها تفاوت ماهوی دارد؛ در حوزه ای متفاوت فعالیت می کند و باری بر دوش دولت نیست، بلکه با کمترین هزینه بیشترین خدمت را به کشور عرضه می کند.
رئیس دانشگاه خاطرنشان کرد: میزان بودجه ای که دانشگاه از دولت دریافت می کند، کمتر از سرانه سه هزار دانشجو است، در حالیکه هم اینک بیشتر از ۲۳۰ هزار دانشجو در این دانشگاه مشغول تحصیل اند. این نسبت، مبین کار آمدی و راندمان بالای دانشگاه است؛ بخصوص آن که دانشگاه تنها در دو مقطع کاردانی و کارشناسی فعالیت دارد و هیچ گونه پذیرشی در مقاطع تحصیلات تکمیلی ندارد.
وی اشاره کرد: دانشگاه جامع علمی کاربردی با تاکید بر شبکه ای گسترده از مراکز در سرتاسر کشور، نماد عدالت آموزشی است و با وجود محدودیت منابع، مأموریت ملی خویش را به بهترین شکل انجام می دهد.
علی اکبری در انتها تاکید کرد: اعتقاد راسخ داریم که کیفیت آموزش ها باید بگونه ای باشد که نسبت به خروجی های دانشگاه اطمینان خاطر داشته باشیم. نتیجه این نگاه، جایگاه نخست دانشگاه جامع علمی کاربردی در بین دانشگاه های کشور از حیث میزان اشتغال فارغ التحصیلان است؛ افتخاری که حاصل تلاش خانواده بزرگ این دانشگاه در سرتاسر ایران است.
در پایان این مراسم علی اکبری خواهان توجه ویژه دولت به حوزه مهارت آموزی کشور از سطوح پایه تا عالی شد. بطور خلاصه مهاجرانی با اشاره به اینکه نقطه قوت دانشگاه جامع علمی کاربردی، دانش آموختگان با اشتغال پایدار است، از آمار بالای اشتغال دانش آموختگان این دانشگاه ابراز خرسندی کرد و عنوان کرد: اینکه بالای ۷۰ درصد از دانش آموختگان دانشگاه جامع علمی کاربردی شاغل هستند، جای تبریک و خداقوت دارد. وی ضمن اشاره به نیاز صنعت کشور به نیروی کار ماهر، تربیت کاردان فنی و کارشناس فنی را خیلی حائز اهمیت خواند و در پایان، آموزش مهارت های زندگی همچون خودشناسی، عزت نفس، مدیریت استرس و کنترل خشم را در کنار مهارت های شغلی خواهان شد تا دانشجویان بتوانند در زندگی فردی و اجتماعی خود موفق باشند. رییس دانشگاه تصریح کرد: میزان بودجه ای که دانشگاه از دولت دریافت می کند، کمتر از سرانه سه هزار دانشجو است، در حالی که هم اینک بیش از ۲۳۰ هزار دانشجو در این دانشگاه مشغول تحصیل اند.