معلم وب

از صفر تا صد طراحی و توسعه وب با معلم وب

معلم وب

از صفر تا صد طراحی و توسعه وب با معلم وب

آزادآموزش عالیدانشگاهکنکور

امتیازات ویژه به برگزیدگان جشنواره پروژه های دانش آموزی فرهیختگان

معلم وب: هفتمین جشنواره پروژه های دانش آموزی فرهیختگان جوان با هدف تقویت مهارت های علمی و عملی دانش آموزان از ۱۷ تا ۱۹ اردیبهشت در واحد علوم تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی انجام می شود.

به گزارش معلم وب به نقل از مهر، نشست خبری هفتمین جشنواره پروژه های دانش آموزی فرهیختگان جوان امروز ۱۴ اردیبهشت ماه در واحد علوم تحقیقات دانشگاه آزاد برگزار گردید. الناز فطیرخورانی دبیر جشنواره پروژه های دانش آموزی باشگاه محققان جوان و نخبگان در شروع این نشست اعلام نمود: این جشنواره از تاریخ ۱۷ تا ۱۹ اردیبهشت در واحد علوم و تحقیقات برگزار می شود. بالاتر از سه هزار دانش آموز در چارچوب ۱۱۰۰ تیم از ۲۴ استان در این رویداد شرکت دارند. این رویداد برای تمام مدارس برگزار می گردد. هدف، حل مسئله و افزایش مهارت ها از نظر علمی و عملی است.
وی اضافه کرد: در این جشنواره، ۵ محور و ۷۰ گرایش مختلف وجود دارد که تعدادی از این محورها شامل سخنرانی ها و موضوعات تخصصی متنوعی است. همچون گرایش ها می توان به بازی سازی، تولید محتوا و استفاده از هوش مصنوعی اشاره نمود. سمینارها نیز در چارچوب ۳۶۰ پروژه برگزار می گردند.
دبیر هفتمین جشنواره پروژه های دانش آموزی فرهیختگان جوان ضمن اشاره به این که این جشنواره بزرگ ترین رویداد دانش آموزی در کشور است، اظهار داشت: هدف بعدی ما کوشش برای ادامه دار بودن این رویدادها در حوزه های دانشگاهی است، بگونه ای که دانش آموزان بتوانند در آینده در سطح دانشگاهی نیز شرکت نمایند. داوری این جشنواره توسط اساتید و هیات علمی دانشگاه ها صورت می گیرد. همچنین، دو بخش جنبی شامل آزمایش های علمی برای دانش آموزان شهرستانی درنظر گرفته شده است، به صورتی که فضای آزمایشگاهی برای آنها فراهم شده و امکان بازدید از محیط های تخصصی نیز وجود دارد.
دکتر شهاب خاقانی مدیرکل پژوهش، هدایت و توانمندسازی باشگاه محققان جوان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی در ادامه ضمن اشاره به دیدگاه عدالت آموزشی و پژوهشی بیان نمود: با عنایت به این که در تهران فعالیتهای پژوهشی بسیار چشم گیر هستند، باید برای دانش آموزان شهرستانی نیز عدالت در دسترسی به امکانات رعایت شود. هدف این است که برگزیدگان بتوانند با انتخاب شدن، نحوه انجام پژوهش را یاد بگیرند. درنظر داریم که این جشنواره از امسال و برای سال آینده بصورت لیگ برگزار گردد.
خاقانی در ادامه اظهار نمود: حامیان این رویداد تنها برگزارکننده نیستند؛ بلکه ایده ها را در چارچوب مسابقه شرکت می دهیم. این کار موجب می شود طرح ها و الگوها در چارچوب مسئله محک زده شوند و ایده های برتر حمایت شده و به بهره برداری برسند، تا در آینده مورد استفاده قرار گیرند.
دکتر سعید سرکاراتی دبیر علمی هفتمین جشنواره پروژه های دانش آموزی فرهیختگان جوان اظهار داشت: هم اکنون دانش آموزان به مسایل مالی علاقه مند شده اند، در حالیکه مسایل علمی کم رنگ تر شده اند. این علاقه مندی ها برمبنای چارچوب های قبلی نیستند و گاهی باید این چارچوب ها بازنگری و تعدیل شوند.
حامد حسن پور رییس باشگاه محققان جوان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی در این جلسه بیان نمود: حل مسئله نکته مهمی است که در چارچوب کار گروهی و برای پاسخ به پرسش های مهم دنبال می شود. اگر بخواهیم در دنیای بزرگ موفق باشیم، به اتحاد نیاز داریم. ازاین رو رقابتی کردن رویدادها باید همراه با حفظ منافع ارتباط داشته باشد.
حسن پور در ادامه بیان نمود: آئین نامه استعدادهای درخشان رویداد فرهیختگان نیز برای برگزیدگان امتیازاتی درنظر گرفته است. همین طور محققان جوان نیز از امتیازات نخبگی بهره مند می شوند. امسال ۱۵۰ تیم برگزیده خواهیم داشت که جوایز به رتبه های برتر اعطا خواهد شد.
وی ضمن اشاره به این که دانشگاه آزاد نیز در زمینه تجاری سازی رشته های دانشگاهی امکان گذراندن طرح های کارآموزی در رشته های تربیت معلم، دین و معارف را فراهم نموده است، اظهار داشت: سامانه پایش تمام پروژه های دانش آموزی نیز برای ثبت و بررسی در دسترس می باشد. حامد حسن پور در این جلسه توضیح داد: خیلی کوتاه و مختصر، چند نکته را عرض می کنم که بیشتر برگرفته از تجربه هایی است که همکاران و دوستان ما بیرون از فضای دانشگاه کسب کرده اند. ما در سطح کشور، در بعضی حوزه ها توفیقاتی داشته ایم که به نظر می آید اگر این موفقیت ها به فضای دانشگاهی و حتی به مدارس نیز منتقل شوند، می توانند با زبانی متناسب با فضای واقعی بازار – بازاری که در آن ارزش آفرینی معنا دارد – به گونه ای مؤثرتر به نسل آینده منتقل شوند. این امر می تواند منجر به توفیقات بیشتری گردد، خصوصاً زمانیکه خروجی ها معیار ارزیابی قرار گیرند. ایشان در ادامه اضافه کرد: در باشگاه محققان، ما به پژوهش در دو ساحت قائل هستیم، نخست، «آموزش پژوهش» و این که چگونه پژوهش انجام دهیم. دوم، «کاربرد پژوهش» و این که چگونه نتایج پژوهشی را به کار ببندیم. این دو محور باید در همه رویدادهای ما جاری و ساری باشد. یکی از پایه های رقابتی شدن رویدادها نیز همین نگاه دوگانه به پژوهش است. حسن پور بیان نمود: ما بر این باوریم که پژوهش نباید فقط در مسیری قرار گیرد که نتیجه از پیش مشخص باشد. یکی از آفت های موجود در کشور ما این است که گاهی پژوهشی را شروع می نماییم که از ابتدا می دانیم باید به نتیجه خاصی برسد. در حالیکه پژوهش واقعی، مسیرهای مختلفی را طی می کند، گاه به نتیجه نمی رسد، و گاه از همین مسیرهای به ظاهر بی نتیجه، فناوری های باارزش توسعه می یابد. رییس باشگاه محققان جوان و نخبگان خاطرنشان کرد: ما به دانش آموزان و دانشجویان خود یاد می دهیم که چگونه پژوهش کنند، چگونه به صورت گروهی مسئله ای را حل نمایند و مهم تر از همه، چگونه نگاه پروژه محور به موضوعات داشته باشند. اگر مسایل ما در یک پروسه مشخص و با دید پروژه ای طراحی شوند، می توان انتظار داشت نظامی مؤثر برای حل مسایل شکل گیرد. این مسیر، مستلزم مواجهه با مسئله ای است که راهکار مشخصی ندارد، و نیازمند انتخاب از میان مسیرهای مختلف و آزمون و خطاست. بر این اساس، کار گروهی جایگزین ناپذیر است. وقتی هدف انجام یک کار بزرگ است، تیم سازی اجتناب ناپذیر می شود. کارهای کوچک را می توان فردی انجام داد، اما کارهای بزرگ به اتحاد و مشارکت گروهی نیاز دارد. حسن پور همین طور اضافه کرد: در طراحی رویدادهای پژوهشی ما، بر چند اصل تاکید می شود: رقابتی بودن، حضور ذی سود مشخص، شکل دهی کار گروهی، و رعایت عدالت آموزشی. در طول رویدادها، شاهد خواهید بود که هزینه ارائه برای دانش آموزان یا دانشجویان، لاکچری و سنگین نیست، بلکه با حمایت های حداقلی می توان رویدادی کارآمد و باکیفیت برگزار کرد. وی اظهار داشت: ما با یک سیاست روشن، پژوهش های پروژه محور با زمان بندی مشخص شروع و به پایان می رسانیم. در این راستا، رویدادهایی که برگزار می گردند، به دو شکل هستند: برخی بر اساس الگوها و پروژه های از پیش انجام شده و برخی دیگر بر پایه ایده هایی که در این فضا شکل می گیرند و در رقابت محک می خورند. در هر دو صورت، بهره بردار غائی حضور دارد و از ایده های برتر حمایت می کند. رییس باشگاه محققان جوان و نخبگان اظهار نمود: ما حامیان را نه فقط تامین کنندگان مالی، بلکه بعنوان سرمایه گذاران فکری پروژه ها می بینیم. آنها ایده هایی را وارد دانشگاه می کنند که در پروسه رقابتی مورد بررسی قرار می گیرند. برخلاف تصورات گذشته، ما از حامیان مالی برای اجرای پروژه ها هزینه ای دریافت نمی کنیم؛ بلکه حضور ایده، و بهره برداری از آن، بزرگ ترین حمایت بحساب می آید. وی در مورد جوایز این رویداد توضیح داد: در مورد جوایز و امتیازات نیز نکاتی هست. جوایز در این جشنواره، هم نقدی و هم فرهنگی هستند (از جمله کارت هدیه، کتاب و یادگاری هایی از باشگاه). تعداد جوایز بسیار بالا درنظر گرفته شده و در مراسم اختتامیه، ۱۵۰ تیم بعنوان برتر و حدود ۲۰۰ تیم بعنوان شایسته تقدیر معرفی خواهند شد. حسن پور اضافه کرد: در مورد آئین نامه جدید نخبگان دانشگاه آزاد نیز باید عرض کنم که امتیازات ویژه ای برای برگزیدگان این رویدادها درنظر گرفته شده است. این آئین نامه که به زودی ابلاغ خواهد گردید، بستری را فراهم می سازد که نخبگان جوان در چارچوب امتیاز نقره ای، از تسهیلاتی مانند ورود بدون آزمون به مقاطع بالاتر، بهره مند شوند. این امتیازات در کنار فعالیتهایی چون شرکت در رویدادها، ارائه طرح و عضویت در باشگاه محققان، بصورت متمرکز بررسی و توسط شورای هدایت دانشگاه تصویب خواهد شد. وی اظهار نمود: نکته مهم اینجاست که ما در باشگاه محققان، خود نیز بعنوان یک بنیاد نخبگان کوچک عمل می نماییم و امتیاز نخبگی به شرکت کنندگان اعطا می شود؛ مشروط به آنکه شرایط لازم را داشته باشند، مانند شرکت در تعداد مشخصی از تیم ها. رییس باشگاه محققان جوان و نخبگان در پایان، تاکید کرد: رتبه های برتر رویدادها بطورکامل شفاف، منصفانه و علمی انتخاب می شوند و در خیلی از نهادهای نخبگی نیز به رسمیت شناخته می شوند. هدف ما این است که در دل همین رویدادها، خودباوری، توانایی حل مسئله، و اشتیاق به ادامه مسیر پژوهش در نسل جوان تقویت شود.

منبع:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *